The Secrets of Suffering

Raghad Ahmed

Born in Gaza, Palestine

Displaced in Deri al-Balah

“I watch the daily suffering in Gaza every day in Deir al-Balah Girls’ School (my place of displacement). Every morning, every evening, every moment, the pressures inside me build up, whether from my harsh life in this war, or from the heartbreaking scenes that deeply saddened me about the miserable state we’ve reached. On the other hand, every moment and every day, I channel these emotions onto paper. I unleash this frustration through random lines and scribbles, which emerge with strong, honest feelings that depict this suffering in all its details.

I have a number of these drawings, and am currently creating fifteen more works, with a more advanced style, and with better materials, colors, and on a larger scale. There are still harsh scenes that I haven’t yet depicted. I will bring these works to the world.”

Ahmed’s paintings include The Bitterness of Bread, Killing Freedom, A Burning Conscience, The Crying of Tents, We Are Displaced, An Abandoned Book, The Burden of Displacement.

“I believe that my brush is also a means of struggle. There are scenes that I see every day that need to be expressed: A young man sleeping on the floor as the cold sculpts his body. A tent from which comes the sound of oppression and boredom due to the hardships of life that its inhabitants face—a screaming tent. Women gather around one oven; they have tasted the suffering of patience and pain to bring bread to the mouths of their children. I once entered the school library and found the books abandoned. So I photographed this scene and drew a book with a spiderweb on it, indicating the abandonment and desertion that this violent war imposed on us. One day I was going to the bakery and found a little boy putting his own pot on the fire. He wants to heat it up to eat warm food. This was worth drawing because he is brave. In addition to the continuous displacement cases that I see every moment, which I document. And too many forms and situations to count. But I will wander again and again to develop works based on my observations. I will produce these works in the school where I live. There is a special corner that I work from. I have been displaced here for five months.”

Raghad Ahmed will first present her exhibition in the location where it is produced, in coordination with the school administration and with the help of the artist Issam Mukhaimer, who is a curator. The exhibition opening, which will be a distinctive event, will be documented and presented through the media. A message to the world, that this young artist will not stop drawing and creating even in the most difficult circumstances. “A message that we, as people, have a will that will not be broken.”

 

Raghad Ahmed developed her skills by watching YouTube videos. She has produced many sketches and drawings that have been lost due to the war. She participated in the school group exhibitions with merit and received encouragement from everyone. Ahmed has been taking courses with the artist Issam Mukhaimer, and they will work together to produce this exhibition.

خفايا المعاناة

رغد أحمد

ولدت في غزة، فلسطين

نازحة في دير البلح

“أعيش يوميًا معاناة غزة في مدرسة دير البلح للبنات، حيث أقيم كنازحة. كل صباح، وكل مساء، بل كل لحظة، تتراكم الضغوط بداخلي، سواء بسبب قسوة الحياة في ظل هذه الحرب، أو بسبب المشاهد المؤلمة التي تحطم القلب وتعكس الحالة البائسة التي وصلنا إليها. ومع ذلك، في كل لحظة، أجد نفسي أرمي تلك المشاعر على الورق. أطلق العنان لإحباطي من خلال خطوط عشوائية وخربشات، تعكس مشاعر قوية وصادقة، تصور هذه المعاناة بتفاصيلها الخفيّة. لدي الآن مجموعة من هذه الرسومات، وأنا أعمل حاليًا على إتمام 15 عملًا إضافيًا بأسلوب أكثر تطورًا، باستخدام مواد وألوان أفضل، وعلى نطاق أوسع. لكن هناك مشاهد قاسية أخرى لم أتمكن من تجسيدها بعد. أطمح إلى أن أشارك هذه الأعمال مع العالم قريبًا”.

تحمل لوحات الفنانة رغد عناوين منها مرارة الخبز، قتل الحرية، ضمير يحترق، بكاء الخيام، نحن نازحون، كتاب مهجور، وعبء النزوح.

“أؤمن بأن فرشاتي هي أيضًا وسيلة نضال. هناك مشاهد أراها كل يوم تحتاج إلى تعبير: شاب ينام على الأرض بينما ينحت البرد تفاصيل جسده. خيمة يخرج منها صوت القهر والملل بسبب قسوة الحياة التي يواجهها ساكنوها، وكأنها خيمة تصرخ. نساء يتجمعن حول فرن واحد، تذوقن مرارة الصبر والألم من أجل توفير الخبز لأطفالهن. ذات مرة دخلت مكتبة المدرسة ووجدت الكتب مهجورة. فقمت بتصوير هذا المشهد، ثم رسمت كتابًا يحيط به نسيج عنكبوت، في إشارة إلى الهجر والنسيان اللذين فرضتهما علينا هذه الحرب”.

“في أحد الأيام، كنت ذاهبة إلى المخبز ورأيت طفلًا صغيرًا يضع قدره الخاص على النار. كان يريد تسخينه ليأكل طعامًا دافئًا. كان هذا المشهد يستحق الرسم، لأنه يعكس شجاعة هذا الطفل. ما زلت أشاهد حالات النزوح المستمرة في كل لحظة وأوثقها، فضلًا عن أشكال ومواقف لا تُعد ولا تُحصى. لكنني سأستمر في التجول مرة بعد مرة لأطوّر أعمالًا مستوحاة من ملاحظاتي. سأنتج هذه الأعمال في المدرسة التي أعيش فيها اليوم، حيث خصصت ركنًا خاصًا للعمل. لقد نزحت إلى هنا منذ خمسة أشهر”.

تعتزم رغد أحمد تقديم معرضها الفني في الموقع الذي أُنتجت فيه الأعمال، بالتنسيق مع إدارة المدرسة وبمساعدة الفنان والقيم الفني عصام مخيمر. سيكون افتتاح المعرض حدثًا مميزًا، ستبثّه وسائل الإعلام، كرسالة للعالم بأن هذه الفنانة الشابة لن تتوقف عن الرسم والإبداع حتى في أصعب الظروف. “رسالة مفادها أننا، كشعب، نمتلك إرادة لا تنكسر.”

طورت رغد مهاراتها من خلال مشاهدة مقاطع فيديو تعليمية على يوتيوب، وأنتجت العديد من الرسومات التي فُقدت بسبب الحرب. شاركت في معارض جماعية مدرسية بجدارة وحظيت بتشجيع من الجميع. كما تلقت دورات تدريبية مع الفنان عصام مخيمر، الذي ستعمل معه على إنتاج هذا المعرض.