Timelessness & The Secrets of Suffering
Mohammed Mghari
Born 1984 in Saudi Arabia
Displaced in Deir al-Balah
Mohammed Mghari will present two exhibitions for the biennale, new bodies of work that reflect the daily reality of the endless suffering of displaced individuals. Timelessness will be presented in a tent in Gaza, and The Secret of Suffering will be presented outside of Gaza. He has been developing a series of paintings (and sketches) that express the suffering of displaced people, including daily struggles such as lack of water, absence of shoes, insecurity, and the ongoing trauma of repeated displacement, among other endless hardships.
“I see the daily suffering in Gaza—Deir al-Balah Girls’ School (my displacement location) every day, every morning, every evening, every moment. The pressures accumulate inside me, whether from my harsh life in this war or from the heartbreaking scenes that sadden me deeply regarding the miserable state we have reached.
“In spite of this, every moment and every day, I pour these feelings onto paper. I unleash this pent-up emotion through random lines and scribbles that emerge with strong and genuine feelings, capturing this suffering in its entirety. I have a number of these drawings, and for the biennale I will create 15 additional paintings in a more developed style with greater resources in terms of materials and colors, and also on larger canvases. There are still harsh scenes that I have not yet depicted.”
Timelessness will be in two locations, inside a tent on a street in Deir al-Balah, a place that still radiates hope, and on the wall next to the tent, Mghari will also paint The Cry of Blood.
The Secrets of Suffering will be presented outside Gaza, and is based on Mghari’s continuous observations of people’s suffering in the shelter where he is displaced. This work enabled by Mghari’s free, intuitive and direct forms attempt to bring the reality of life in Gaza to the world.
The Bitterness of Bread, Killing Freedom, A Conscience on Fire, The Cry of Tents, Our Displacement, An Abandoned Book, The Burden of Displacement are some of the works from The Secrets of Suffering.
Mohammed Samir Abdullah Mghari born in 1984, residing in the Gaza Strip – Deir al-Balah. He holds a Bachelor’s degree in Fine Arts from Al-Aqsa University and works as a fine arts teacher in public schools. He is also a member of the Palette Art Group in Palestine. He has participated in numerous local and international exhibitions and festivals, and he has been involved in creating decorations for various theatrical productions as well as many artistic murals.
خفايا المعاناة وتاريخ بلا نهاية
محمد سمير عبد الله مغاري
من مواليد عام 1984م في المملكة العربية السعودية
نازح في دير البلح، غزة، فلسطين.
سيشارك محمد مغاري في بينالي غزة بمعرضين يقدمان أعمالًا جديدة تعكس الواقع اليومي لمعاناة النازحين غير المنتهية. المعرض الأول، “تاريخ بلا نهاية”، سيُعرض داخل غزة حول الخيام، بينما سيُعرض المعرض الثاني، “خفايا المعاناة”، خارج غزة. يعمل المغاري حاليًا على تطوير سلسلة من الرسومات تحضيرًا للوحات التي سينتجها. تعكس اللوحات معاناة النازحين، وتمثّل التحديات اليومية التي يواجهونها مثل شحّ المياه، وعدم توفّر الأحذية، وانعدام الأمان، والصدمات المستمرة الناتجة عن النزوح المتكرر، بالإضافة إلى العديد من المشاق التي لا تنتهي. تجسّد أعمال الفنان محمد مغاري قصصًا حول الكرامة تحت وطأة المعاناة، وتحكي قصة شعب تخلّى عنه العالم. تعكس هذه الأعمال البقاء على قيد الحياة تحت الإبادة الجماعية، حيث تروى القصة داخل العمل الفني وخارجه. تتجلى صورة جديدة لهذه الحياة المؤقتة من النزوح القسري في شكل فني يعكس البيئة المحيطة بأدق تفاصيلها.
“أرى المعاناة اليومية في غزة – في مدرسة بنات دير البلح، وهو المكان الذي قد نزحت إليه في الصباح والمساء وفي كل لحظة. تتراكم الضغوطات بداخلي بسبب قسوة الحياة في ظل هذه الحرب، وبسبب المشاهد المفجعة التي تحزنني جدًا والحالة المريرة التي وصلنا إليها.”
“رغم ذلك، في كل لحظة وكل يوم، أصبّ هذه المشاعر على الورق. أُطلق هذه العواطف المكبوتة من خلال خطوط عشوائية وشخبطات تنبض بمشاعر قوية صادقة، تُجسّد هذه المعاناة بكل تفاصيلها. لديّ عدد من هذه الرسومات، وكجزء من البينالي، أعمل على تطوير 15 لوحة إضافية بأساليب وموارد متنوعة من حيث المواد والألوان وبأحجام أكبر. فثمة المزيد من المشاهد القاسية التي لم أتمكن بعد من تصويرها.”
سيُعرض معرض “تاريخ بلا نهاية” داخل الخيام وحولها في أحد شوارع دير البلح، حيث ما يزال المكان يشع أملًا. وعلى جدار بجانب الخيمة، يخطط الفنان لرسم “صرخة دم”.
أما “خفايا المعاناة” فسيُعرض خارج غزة، وهو امتداد لمعرض “تاريخ بلا نهاية”، وسيعكس ما يشهده الفنان لمعاناة الناس المستمرة في المكان الذي نزح إليه. يجسد المعرضان محاولات الفنان الحرة والحدسية والمباشرة لنقل واقع الحياة في غزة إلى العالم.
“مرارة الخبز”، “قتل الحرية”، “ضمير يحترق”، “بكاء الخيام”، “تشرّدنا”، “كتاب مهجور”، و”حِمل النزوح” هي بعض الأعمال من “خفايا المعاناة”.
ولد الفنان محمد سمير عبد الله مغاري عام 1984م، وهو نازح حاليًا في دير البلح. حاصل على درجة البكالوريوس في الفنون الجميلة من جامعة الأقصى، ويعمل كمعلم للفنون الجميلة في المدارس الحكومية. كما أنه عضو في مجموعة باليتا للفنون البصرية في فلسطين. شارك في العديد من المعارض والمهرجانات المحلية والدولية، وكان له دور في إنشاء ديكورات للعديد من العروض المسرحية بالإضافة إلى العديد من الجداريات الفنية.