Anemones

Ruba Mahmoud Hassan

Born in 1996, Beit Hanoun, Gaza

Displaced in Egypt

Ruba Mahmoud Hassan’s paintings approach the representation of emotional pain with heightened sensitivity. Formal techniques of composition, figuration, pose, and delicate mark-making allow imagery to enter the realm of poetry. Each painting a silent song of loss, attempting to hold the grief of losing a loved one to martyrdom.

“There is a silent pain and sorrow that quietly burns the heart, as well as the shock and loneliness—emotions that cannot be captured by camera and are often overlooked by media, who focus on dismembered bodies as if they were mere dolls, neglecting the real human suffering and the loved ones left behind.”

The exhibition design attempts to reflect the sensitivity of her work, as each painting will be accompanied by a wall text written by the artist. By this subtle intervention within conventional museological display she once again utilizes the coldness inherent in the “museum as mausoleum” to reflect the reality of her subject matter.

The Palestinian symbol of the poppy flower (hanoun) also enters her work, as it has become a ubiquitous symbol of martyrdom in Palestine. The story behind the poppy is that it is said to have grown from the blood of the Persian king Khosrow’s victims, and in Palestine, it blooms annually as a symbol of the blood of martyrs who died on this land.

 

Ruba Mahmoud Hassan is both an artist and a dentist. She has participated in two exhibitions on a limited basis. Originally from Beit Hanoun on the northern border of Gaza Strip, she has been displaced six times during the war, eventually ending up in Cairo. She left everything behind, and the first file below includes some of her previous works. The last photo, taken on the morning of October 8, 2024, is of her unfinished painting before she left it behind and fled. The photo preceding the penultimate painting shows a piece she gave to her aunt in Egypt three years ago; when she arrived in Cairo as a displaced person, her aunt insisted on returning it to her because she had lost everything in Gaza.

شقائق النعمان

ربا محمود حسن

ولدت عام 1996م في بيت حانون، غزة

نازحة في مصر

تقترب لوحات ربا محمود حسن من تمثيل الألم العاطفي بحساسية عالية. تتيح التقنيات المستخدمة في اخراج التكوين والتشكيل والوضعية والعلامات الدقيقة للصور الولوج في عالم من الشعر. كل لوحة هي أغنية صامتة عن الفقدان، في محاولة لاحتواء حزن ارتقاء أحد أفراد الأسرة شهيدًا.

“هناك ألم صامت وحزن يحرق القلب بصمت، وكذلك الصدمة والوحدة-مشاعر لا يمكن التقاطها بالكاميرا وغالبًا ما يجري تجاهلها من قبل وسائل الإعلام التي تركز على الأجساد المقطعة كما لو كانت مجرد دمى، متجاهلة المعاناة الإنسانية الحقيقية والأحباء الذين تركوا وراءهم”.

يحاول تصميم المعرض أن يعكس حساسية عملها، حيث سيرافق كل لوحة نص جداري كتبته الفنانة. من خلال هذا التدخل الخفي في العرض المتحفي التقليدي، تستخدم مرة أخرى البرودة المتأصلة في “المتحف كونه ضريح” لتعكس حقيقة موضوعها.

كما يدخل الرمز الفلسطيني لزهرة شقائق النعمان (الحنّون) في عملها، حيث باتت رمزًا للاستشهاد في كل مكان في فلسطين. تقول الحكاية أن شقائق النعمان نبتت من دماء ضحايا كسرى ملك الفرس، وفي فلسطين، يزهر سنويًا كرمز لدماء الشهداء الذين ماتوا على هذه الأرض.

 

ربا محمود حسن، فنانة وطبيبة أسنان. شاركت في معرضين بشكل محدود. هي في الأصل من بيت حانون، الواقعة على الحدود الشمالية لقطاع غزة، ونزحت ست مرات خلال الحرب، لينتهي بها المطاف في القاهرة. تركت كل شيء وراءها، وتتضمن الصور أدناه بعض أعمالها السابقة. التقطت آخر صورة في صباح يوم 8 أكتوبر 2024م للوحتها غير المكتملة قبل أن تتركها وراءها وتهرب. تظهر الصورة التي تسبق اللوحة قبل الأخيرة قطعة أهدتها لخالتها في مصر قبل ثلاث سنوات. وعندما وصلت إلى القاهرة كنازحة، أصرت عمتها على إعادتها إليها لأنها فقدت كل شيء في غزة.