What Remains for Us

Motaz Naim

Born in 1973, Damascus, Syria

Displaced in Egypt

Motaz Naim’s work depicts the extensive destruction in Gaza caused by the war, reflecting the humanitarian catastrophe and its impact on lives and a collective memory. It is a message for peace and justice after total destruction.

Naim’s paintings before the war were known for their virtuosic display of color in space, presenting the beauty of Palestine and Gaza, they were a testament to the beauty of a people’s resilience under siege and war. Many of his paintings, like the landscapes he depicted, have been destroyed, and his experience of genocide has radically shifted his approach to visual representation and painting. The paintings Naim is producing for the biennale have transformed his original subject matter. We are struck with a total absence of color, and instead are enveloped in a landscape where colors lie dormant behind a restless movement, presenting a visualization of inner space and time. Another kind of expressionism and abstraction emerged, using strong brushstrokes and dark colors to represent chaos and sorrow. The technique presents details in a blurred manner to reflect the disarray caused by the war.

The work will be displayed in a large space, creating an immersive experience for viewers, enhancing their sense of destruction and suffering. Dim lighting and silence deepen the emotional impact, making it a powerful and evocative experience.

 

Motaz Naim, born in Damascus in 1973, holds a Bachelor’s degree from the Faculty of Fine Arts at Damascus University (1997). He has held four solo exhibitions in Syria, Palestine, and the UAE, and regularly participates in art and cultural exhibitions both locally and internationally. His works have been exhibited in galleries and museums in several countries. He currently teaches art at Khan Younis College. His paintings reflect his personal and academic experiences, blending expressionism and abstraction inspired by Palestinian nature and memory. Naim uses a restrained color palette to depict the Palestinian reality with visual manifestations that merge memory and modernity, and he is currently displaced in Egypt.

ما تبقى لنا

معتز نعيم

ولد عام 1973م في دمشق، سوريا

نازح في مصر

تعكس أعمال معتز نعيم الدمار الواسع الذي خلفته الحرب في غزة، مما يعبر عن الكارثة الإنسانية وتأثيرها على الأرواح والذاكرة الجمعية. تحمل أعماله رسالة تدعو للسلام والعدالة بعد الدمار الشامل.

تميّزت لوحات معتز قبل الحرب بمساحتها اللونية المتقنة، مجسّدةً جمال فلسطين وغزة، كشهادة على صمود شعب تحت وطأة الحصار والحرب. دُمّرت العديد من لوحاته، لا سيمّا تلك التي صوّر من خلالها المناظر الطبيعية، كما غيرت تجربته تحت الإبادة الجماعية من نهجه في التمثيل البصري والرسم تغييرًا جذريًا. سيشارك معتز في البينالي بلوحات تعكس تحولًا في موضوعاته الأصلية. سنلاحظ غياب كامل للألوان، ونجد أنفسنا منغمسين في منظر طبيعي ألوانه خامدة خلف حركة مضطربة، مما يقدم تصورًا للفضاء الداخلي والزمن. ظهر نوع آخر من التعبيرية والتجريد، حيث استخدم لمسات فرشاة قوية وألوانًا داكنة لتمثيل الفوضى والحزن. التقنية المستخدمة تعرض التفاصيل بطريقة ضبابية لتعكس الاضطراب الناجم عن الحرب.

ستعرض الأعمال الفنية في مساحة واسعة، مما يخلق تجربة غامرة للمتلقي ويعزز إحساسه بالدمار والمعاناة. تُضيف الإضاءة الخافتة والصمت بعدًا للتأثير العاطفي، مما يجعلها تجربة مؤثرة مثيرة للمشاعر.

 

ولد الفنان معتز نعيم في دمشق عام 1973، وهو حاصل على درجة البكالوريوس من كلية الفنون الجميلة بجامعة دمشق عام 1997م. أقام أربعة معارض فردية في سوريا وفلسطين والإمارات، ويشارك بانتظام في المعارض الفنية والثقافية على المستويين المحلي والدولي. عُرضت أعماله في صالات عرض ومتاحف في دول عدة. يعمل حاليًا كمدرس للفنون في كلية خان يونس، ويعيش اليوم في مصر كنازح. تعكس لوحاته تجاربه الشخصية والأكاديمية، حيث تمزج بين التعبيرية والتجريد مستوحيًا الإلهام من الطبيعة الفلسطينية والذاكرة الوطنية. يوظف معتز لوحة ألوان محدودة لتصوير الواقع الفلسطيني من خلال تجليات بصرية تجمع بين الذاكرة والحداثة.